FLUX 3- CREATIVITY IN TEACHING and training through outdoor and indoor activities

CURS DE FORMARE „Creativity in teaching and training by using indoor and outdoor activities, ICT, games, team work, peer learning, non-formal activities and project method in education in a creative way, for a better learner's motivation and behaviour and for an education for environment and sustainable development”.

 

 Cursul a fost organizat de Quarter Mediation, o echipă alcătuită din 2 formatori: Christina Stefan și Tim Stefan din  Utrecht,Assen, Olanda în perioada 22.08. – 28.08.2021 prin participarea a 18  profesori din 8  școli europene: Bulgaria, Croația, Portugalia, Slovakia, Spania și România. 

Participarea la acest curs mi-a oferit oportunitatea de îmbunătățire a competențelor profesionale, de a intra în contact cu metodele  creative şi inovatoare de predare, cu exemple de bune practici prin schimb de experienţă cu un furnizor de educaţie din străinătate şi cu participanţi din diferite culturi. 

Obiectivele acestei experienței de mobilitate au fost:

  • Dezvoltarea și îmbunătățirea abilităților și competențelor personale ale participantului prin metode creative destinate educației adulților.
  • Îmbunătățirea și/sau dezvoltarea abilităților și competențelor de comunicare, organizaționale, de conducere, antreprenoriale și de lucru în echipă. 
  • Îmbogățirea competențelor metodologice ale participantului prin utilizarea activităților în interior și în aer liber, TIC, jocuri, munca în echipă, învățarea de la egal la egal, activitățile non-formale și metoda proiectului într-un mod creativ. 
  • Dezvoltarea abilităţilor de creare a lecțiilor  interdisciplinare şi îmbogăţirea competențelor de limbă engleză ale participanților.

  Structura cursului a răspuns nevoilor de formare ale participanților și  a combinat următoarele subiecte de interes ale participanților: predare și formare creativă prin utilizarea în interior și activități în aer liber; utilizare TIC, jocuri, munca în echipă, învățarea de la egal la egal și metoda proiectului în educație într-un mod creativ; utilizarea metodelor non-formale de predare în educația formală; creativitate în predare și învățare pentru o mai bună motivație și comportament al cursanților.

  Prima zi a cursului a fost una de cunoaștere a participanților, de introducere în tematica cursului, de prezentare generală a agendei  de curs, a etapelor de evaluare și a unui exemplu de reportaj foto. A urmat prezentarea Qarter Mediation, Olanda și diseminarea și celor mai bune practici din proiectele europene. Quarter Mediation este în prezent implicat în: „Erasmus pentru tineri antreprenori: IMM-urile cresc în Europa”; Erasmus + .KA2: ”8 procente; ”InterSTEM”; „SEMINTE”. Evenimente multiplicatoare: „Orașe pe de rost- Proiecția filmului documentar”; „Atelierul PLANet B”; ”Ateliere de conștientizare a drogurilor VIDA folosind infografia interactivă”.Programul a continuat cu Vida Drugs Awareness Workshop using Interactive infographics produced by Quarter Mediation in the Erasmus+.KA2 project for Youth ”VIDA – Vital Information for Drugs Awareness”

A doua zi a cursului  a început  prin prezentarea organizațiilor din care provin cursanții și a  sistemului educațional din fiecare țară participantă. Quarter Mediation a oferit o imagine de ansamblu a  sistemului educațional din Olanda, și s-au realizat comparații între sistemele de educație din Olanda și din țările participante. Au  fost adresate multe întrebări, în condiţiile în care şcolile fac parte din sisteme educaţionale diferite, cu profiluri diferite.

Programul a continuat cu  Atelierul VIDA de conștientizare a consumului de droguri folosind infografii interactive produse de Quarter Mediation în cadrul proiectului Erasmus + .KA2 pentru tineret ”VIDA- Informații vitale pentru conștientizarea drogurilor”.

   O ultima  activitate desfășurată în cea de-a doua zi a fost  „Muzică, culori și creativitate”  o  Prelegere și atelier practic despre modul de utilizare a activităților în interior, munca în echipă, activități non-formale și metoda proiectului în educație într-un mod creativ. În cadrul acestuia am învăţat cum să folosim simultan pictura şi muzica, într-o muncă de echipă, pentru a exprima spontan, o anumită tematică.  

 În a treia zi de curs ne-am deplasat la Drents Archief care face parte din orașul Assen. Aici, prin activitățile educaționale indoor și outdoor la care am fost provocaţi: Atelier interdisciplinar de interior, Digi Lounge , „Școala în trecut” în studio și Joc telefonic de istorie și arhitectură în aer liber, am  descoperit exemple de bune practici de ateliere creative interdisciplinare interioare și exterioare bazate pe utilizarea TIC, jocuri, muncă în echipă, învățare de la egal la egal, activități non-formale și metodă de proiect pentru o educație pentru dezvoltare durabilă. 

Prima activitate ne-a transpus în ipostaza unor elevi care descoperă pas cu pas, antrenaţi într-un joc, aportul tuturor ştiinţelor în salvarea unui document de epocă important.

Următoarea secvenţă a constat în vizionarea unui film cu imagini relevante privind evoluţia atitudinii şi expresivităţii elevilor olandezi începând cu anii 1930 până în 1970. Dacă jocul nostru din prima parte a presupus utilizarea mijloacelor digitale, jocurile copiilor din film erau simple, cu mijloace rudimentare, trăite cu multă bucurie.

 În acelaşi spirit ludic a continuat activitatea din  această zi, printr-o activitate outdoor care ne-a antrenat în descoperirea unor elemente arhitecturale prin metoda „phone-game”.

Ziua a continuat cu alte metode inedite de explorare şi exploatare a gândirii: atelierul de lectură „ Mind mapping method ( harta minții) și Atelierul de grup „Lanțul gândurilor” din care am învățat că , utilizarea activităților în interior, munca în echipă, învățarea de la egal la egal și metoda proiectului contribuie  la dezvoltarea abilităților de gândire creativă pentru o educație pentru mediu și dezvoltare durabilă. S-a lucrat în echipe de 3-4 profesori, având aceeaşi temă, cu mijloace diferite, dar limitate.

   Informațiile despre utilizeazarea instrumentelor digitale creative (de exemplu, videoclipuri, teste, break-uri digitale și webquest-uri) pentru dezvoltarea abilităților de gândire creativă folosind infografii interactive produse de Quarter Mediation în cadrul proiectului 8 Procent, atelierul de conștientizare a schimbărilor climatice utilizând camere de evacuare digitale create de Quarter Mediation în proiectul PLANet B, precum și programul Trening în serviciu și PLANet B MOOC  au fost următoarele activități care ne-au atras atenția în cea de a doua parte a zilei  și care s-a  încheiat cu Lucru individual / de grup la reportaj foto.

 Cea de a patra zi a cursului, una plină de inedit, a început cu activități educaționale la Muzeul Drents: Prelegerea  despre educația muzeală și Vizita muzeului cu educație concentrată.Muzeul Drentse ne-a deschis poarta unei case olandeze autentice din secolul al XVII-lea printr-o metodă originală de dramatizare şi problematizare a vieţii de familie din acel secol. Casa a fost reconstituită şi deschisă publicului în scop educativ. Într-un mod nonformal, ne-am conectat la istorie și ne-au fost transmise elemente de educaţie civică şi ştiinţe.

Vizita la muzeu a fost urmată de atelierul de lectură și atelier practic „Ascultarea Lego” ca un exemplu de bună practică despre cum să folosim creativitatea în predare și training pentru educație soft skills, o  metodă practică care dezvoltă, prin joc, abilităţi de comunicare, cooperare, lucru în echipă, receptare şi înţelegere, dar şi motricitate fină și, Cum se utilizează instrumente digitale creative (de ex. Videoclipuri, teste, break-uri digitale și webquests) pentru a dezvolta abilități de rezolvare a problemelor folosind infografii interactive produse de Quarter Mediation în proiectul 8Percent.

Ziua s-a încheiat  cu Lucru individual / de grup la reportaj foto.

  Ziua a cincea a cursului a reprezentat o nouă zi, o nouă provocare pe care am descoperit-o cu mult interes. Vizita la moara de vânt „De Wachter” din Zuidlaren ne-a oferit o suită de lecţii cu caracter transdisciplinar. În Olanda, acestea sunt metode creative de educare şi formare a abilităţilor practice de viaţă, „life skills”. Simbol al culturii olandeze, moara de vânt este un spaţiu valorificat pentru educarea tinerei generaţii în spiritul respectului faţă de descoperirile înaintaşilor în domeniul tehnologiei morăritului. Acolo, explicaţiile fac trimitere la toate disciplinele studiate în şcoală şi sunt o veritabilă lecţie în sistemul STEM. 

 Alături de moară se află Muzeul ”De Wachter”un complex  în care este prezentată, în cadrul unor standuri, evoluţia în timp a instrumentelor folosite în fermele, gospodăriile şi locuinţele olandezilor.Tot aici, noi, cei din echipă, am fost plăcut impresionaţi de un  venerabil domn care ne-a oferit exemple de bune practică în cadrul unui atelier de muzică creativă și artă. Aceeaşi clădire găzduieşte şi un atelier în care sunt confecţionaţi celebrii saboţi „clogs”, un alt simbol al acestui popor. Aici am aflat multe informații despre istoria și  tehnica confecţionării acestor saboţi care este transmisă, cu pasiune, tinerilor voluntari. Muzeul şi atelierul sunt spaţii deschise pentru lecţiile cu elevii şi activităţile de voluntariat. A fost o zi de poveste în care am realizat că şcoala poate fi „oriunde”.

Ziua a şasea a a fost dedicată educaţiei prin joc, „gamification in education”. Jocurile „serioase” sunt o formă relaxantă de a transmite informaţii, dar, mai ales de a dezvolta creativitatea, gândirea critică, lucrul în echipă cât şi inteligenţa emoţională. Workshop-ul a vizat folosirea unor „story cubs”, activitate care a purtat titlul „Storytelling as a teaching technique for experiential learning”. În cadrul acestui atelier am fost împărţiţi în echipe de câte 4. Membrii echipei au fost aleşi cu ajutorul unor piese de puzzle extrase aleatoriu. Aceste piese recompuneau o imagine a unui animal care, ulterior, devenea personaj de poveste. Fiecare grupă a extras 6 cuburi care trebuiau să indice datele principale ale poveştii. După ce povestea a fost scrisă, cursanţii au prezentat-o celorlalţi fără să folosească cuvintele, apelând doar la mimică şi gesturi. A fost ziua în care ne-am manifestat ca nişte copii maturi, conştientizând rolul jocului în atingerea unor obiective.

În cadrul  atelierului de letură  „Treasure Hunting”, am aflat despre cum să utilizăm activitățile în aer liber, creativitatea, arta, TIC într-un mod interdisciplinar, pentru dezvoltarea abilităților de viață. Fiecare dintre noi a făcut parte dintr-o echipă mixtă care a avut misiunea de a descoperi douăsprezece obiective arhitecturale din oraşul Assen, având la dispoziţie o hartă pe care era indicat un traseu şi o planşă pe care erau schiţate obiectivele. Fiecare echipă se identifica cu ajutorul unor taloane colorate şi membrii echipei confirmau găsirea obiectivelor prin realizarea unui „selfie” de grup. În inerţia acţiunii, am continuat lucrul în echipă pentru realizarea foto-reportajului care constituia proba de evaluare.

Ne-au fost oferite exemple de bune practici cu privire la modul de a oferi educație în aer liber semnificativă într-un mod virtual, deși cartografierea rutelor urbane și a programelor de excursii prin proiecția filmului documentar produs de Quarter Mediation în proiectul Erasmus + „Cities by heart” -KA2.

În cea de-a șaptea zi am continuat să lucrăm la reportajul foto, ca raport de evaluare personală / de grup cu privire la activitățile desfășurate în timpul cursului și incluse în agenda cursului .

A urmat  sesiunea de evaluare care a constat în 7 întrebări cu privire la cursul desfășurat. Activitatea s-a încheiat cu prezentarea reportajelor foto și sesiunea de certificare.

9

7

1

2

4

3

 

DISCLAIMER ,,Conţinutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor, iar Agenţia Naţională şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care va fi folosit conţinutul informaţiei”.