Educația oudoor, o noua perspectivă asupra dezvoltării profesionale a unui cadru didcatic
Prof. înv. preșcolar Glăvan Gianina-Daniela
Am avut onoarea să particip în perioada 2-8 iulie 2022 la un curs european de formare „Outdoor Education- Sustainable Education Activites for Health and Environmental Awareness” (Educația în aer liber- Activități de educație durabilă pentru sănătate și conștientizarea mediului) din cadrul proiectului de mobilitate Erasmus +KA101 EDUCAȚIE ȘI FORMARE PENTRU INOVARE ȘI CREATIVITATE, ACCEPTARE ȘI COOPERARE EUROPEANĂ – E.F.I.C.A.C.E., desfășurat în insula Sao Miguel din arhipelagul portughez Azore.
Cursul la care am participat a fost o experiență personală și profesională de succes, datorită concentrării sale pe aspectele teoretice și practice ale predării și învățării în aer liber. A reunit 30 de participanți din 11 țări din Europa (Spania, Italia, Polonia, Finlanda, Slovenia, Cehia, Germania, Austria, Portugalia), cu diferite niveluri educaționale (de la grădiniță la liceu).
A fost o activitate foarte bine planificată, cu accent zilnic pe aspecte teoretice și sesiuni practice. Un mare interes s-a acordat vizitelor în domeniu, sub diverse forme, pentru a înțelege atât valoarea mediului, cât și modalitățile în care acesta servește drept spațiu pentru activități eficiente în aer liber, fie legate de curriculum, fie personal sau de dezvoltarea emoțională a copilului.
Educaţia outdoor este o formă de educaţie ce se desfăşoară în aer liber, care, în accepţiunea sistemelor de educaţie din alte ţări europene şi nu numai, are la bază învăţarea prin contactul direct cu elementele naturii şi a mediului înconjurător apropiat. Sub umbrela educaţiei outdoor se regăsesc mai multe domenii, cum ar fi: educaţia pentru natură şi om, educaţia ecologică, educaţia ştiinţelor exacte (matematică, fizică, chimie) etc., şi diferite activităţi, de tipul celor de dezvoltare personală, formarea abilităţilor de viaţă, abilităţilor practice, de relaxare, plimbări, drumeţii şi aventură etc.
Astfel, cursul a permis participanților să proiecteze atât activități de mediu, cât și activități curriculare în viitor. În timpul mobilității, datorită expunerii mari la obiectivele geografice naturale, majoritatea facând parte din arii protejate, am devenit mai conștientă de importanța învățării copiilor despre mediu și nu doar despre mediu. În timpul vizitelor, am fost angajată într-o mulțime de sarcini experimentale, în perechi sau în grup, care fac parte din experiența Școlii Forestiere. Mai mult, o sesiune importantă s-a concentrat pe truse și reguli de siguranță în timp ce se desfășurau activități în aer liber, în special în păduri, lacuri.
Educaţia outdoor reprezintă o puternica sursă de experienţe de învăţare – un mediu relaxant, liber, care poate oferi participanților nenumărate provocări, astfel că procesul de educare devine puternic, inspiraţional si de natură să schimbe comportamente antisociale, să creeze o relaţie puternică între oameni bazată pe sprijin reciproc.
Cursul a fost bine echilibrat din punct de vedere al activităților teoretice și practice, în sesiuni indoor și outdoor, în experiențe educaționale și culturale. Am fost expus unor particularități culturale specifice țării, perioada de mobilitate ne-a permis să ne bucurăm de o sărbătoare tradițională a regiunii /Ponta Delgada. Furnizorul de curs a fost profesionist, a satisfăcut toate nevoile noastre și a dat dovadă de flexibilitate, precum și de un mare interes pentru a duce o experiență profesională de succes pentru toți participanții.
În perioada de mobilitate am fost implicată activ în următoarele activități:
-întâlniri plenare de curs pe diverse teme, cu perspective teoretice și mai ales practice asupra subiectelor de învățare în aer liber
-dezbateri online cu reprezentanți ai diferitelor organizații non-profit (ex. organizația cercetași)
-vizite educaționale/observarea activităților în aer liber în școli
-prezentări ale sistemelor educaționale din toate cele 11 țări participante
-prezentări ale proiectelor KA101 și activităților școlilor legate de predarea și învățarea în aer liber
-schimburi de metode de predare și învățare în aer liber cu participanții
- lucru în echipă, lucru în grup
-activități experimentale pe câmp/ Grădina Botanică, Salto do Prego, Parcul și Cascada Ribeira dos Caldeirões, Parcul Natural Caldeira Velha
-exemplu de lecții despre activități în aer liber în Parcul Central.
Datorită implicării active în toate activitățile de mai sus, mi-am îmbunătățit de-a lungul timpului cunoștințele despre practicile în aer liber, istoria metodelor în aer liber, abordările moderne ale predării în aer liber, valoarea spațiului pentru activități în aer liber, beneficiile și provocările diverselor excursii educaționale în aer liber, abordări actuale, privind durabilitatea climei și conservarea mediului.
Un aspect important al educaţiei outdoor este acela că poate contribui la creşterea nivelului de bunăstare al indivizilor, pe lângă nevoile de bază ale unei persoane, există şi o serie de nevoi la care educaţia outdoor poate răspunde şi anume: nevoia de a fi respectat, inclus social, de a fi activ şi responsabil, nevoia de a te simţi în siguranţă. Educaţia outdoor oferă nenumărate beneficii fizice, emoţionale, mentale ce asigură bunăstarea societăţii.
A fost o experiență de neuitat în care toate activitățile au fost atractive , interesante și aș îndruma toate cadrele didactice să îsi proiecteze cât mai multe activități în aer liber și să petreacă cât mai mult timp în natură.