PROIECT EDUCAȚIONAL INTERJUDEȚEAN
”EDUCAȚIE NONFORMALĂ pentru o școală ALTFEL”
”Educația nu înseamnă pregătire pentru viață; educația este viața însăși.” John Dewey
A. INFORMAŢII DESPRE APLICANT
Numele instituţiei/unităţii de învăţământ aplicante: Şcoala Gimnazială nr. 1
Adresa completă: comuna Slobozia Conachi, str. Valea Satului nr. 2
Nr. de telefon/fax: 0236.824840
COORDONATORI: prof. Florea Lucica și prof. Melinte Louisa
B. INFORMAŢII DESPRE PROIECT
B.1. Titlul proiectului : „EDUCAȚIE NONFORMALĂ pentru o școală ALTFEL”
B.2. Domeniul în care se încadrează proiectul:
- Proiect pentru dezvoltare personală în cadrul PROIECTULUI ERASMUS + KA1 ”EDUCAȚIE ȘI FORMARE PENTRU INOVARE ȘI CREATIVITATE, ACCEPTARE ȘI COOPERARE EUROPEANĂ” – E.F.I.C.A.C.E (Nr. candidatură: 2020-1-RO01-KA101-078348)
B.3. Număr participanţi: - 43 elevi ai claselor a VII-a A și a VII-a B – Școala Gimnazială nr.1, comuna Slobozia Conachi, jud. Galați;
- 15 elevi ai clasei a VII-a – Școala Profesională ”Emil Drăgan”, comuna Grădiștea, jud. Brăila;
C. REZUMATUL PROIECTULUI
- Număr de elevi şi număr de cadre didactice implicate:
- 43 elevi din clasele a VII-a A și a VII-a B împreună cu d-nele diriginte, prof. Pavel Aurelia și prof. Melinte Louisa – Școala Gimnazială nr.1, comuna Slobozia Conachi, jud. Galați;
- 15 elevi ai clasei a VII-a împreună cu d-na dirigintă prof. Dună Teodora – Școala Profesională ”Emil Drăgan”, comuna Grădiștea, jud. Brăila;
- Beneficiarii direcţi şi indirecţi:
- Elevii claselor a VII-a A și a VII-a B din Școala Gimnazială nr.1, comuna Slobozia Conachi, jud. Galați, împreună cu elevii clasei a VII-a din Școala Profesională ”Emil Drăgan”, comuna Grădiștea, jud. Brăila;
- Părinții elevilor claselor a VII-a A și a VII-a B din Școala Gimnazială nr.1, comuna Slobozia Conachi, jud. Galați, împreună cu părinții elevilor clasei a VII-a din Școala Profesională ”Emil Drăgan”, comuna Grădiștea, jud. Brăila;
- Activităţi propuse, în ordinea în care se vor desfăşura:
- Sportul – cel mai bun medicament – 12.10.2021
- Lego – 16.11.2021
- ABC-ul meu. Doresc să muncesc! – 25.01.2022
- Story cubes – 22.02.2022
- Norul cuvintelor – 22.03.2022
- Primăvara în mijlocul naturii – aprilie 2022
- Vânătoare de oameni. Cuvinte care rănesc – 24.05.2022
- Parteneri:
- Părinţii elevilor claselor a VII-a A și a VII-a B din Școala Gimnazială nr.1, comuna Slobozia Conachi, jud. Galați;
- Părinții elevilor clasei a VII-a din Școala Profesională ”Emil Drăgan”, comuna Grădiștea, jud. Brăila;
- Agenția de turism Euromax S.A Galați
D. PREZENTAREA PROIECTULUI (extras)
D.5. Durata proiectului: Anul școlar 2021 – 2022 (*datele propuse pot suferi modificări)
D.6. Descrierea activităţilor:
a. Activitatea nr. 1.
b. Titlul activității: Sportul – cel mai bun medicament
c. Data: 12.10.2021
d. Locul desfăşurării: terenul de sport
e. Participanţi: elevii claselor a VII-a A și a VII-a B (Școala Gimnazială nr.1, Slobozia Conachi), elevii clasei a VII-a (Școala Profesională ”Emil Drăgan”, Grădiștea)
f. Descrierea activității: întreceri sportive/ștafete între cele 2 clase
g. Responsabili: prof. Pavel Aurelia, prof. Melinte Louisa, prof. Dună Teodora
h. Beneficiari: elevii implicaţi în proiect
a. Activitatea nr. 2
b. Titlul activității: Lego
c. Data: 16.11.2021
d. Locul desfăşurării: sala de clasă
e. Participanţi: elevii claselor a VII-a A și a VII-a B (Școala Gimnazială nr.1, Slobozia Conachi), elevii clasei a VII-a (Școala Profesională ”Emil Drăgan”, Grădiștea)
f. Descrierea activității:
Ø grupul va fi împărțit în perechi de câte doi și fiecare partener va fi așezat spate în spate;Ø ambii participanți au un număr identic de cărămizi lego: un participant are o formă deja construită din cărămizi Lego (casă, copac, mașină ...), iar al doilea are numărul exact de cărămizi Lego utilizate pentru a construi forma, în aceeași dimensiune și culori ca cele utilizate pentru construirea formei;Ø participantul care are forma construită din cărămizi Lego, descrie forma perechii sale, fără să se uite la ce face partenerul său;Ø la final se vor arăta formele realizate de către cei doi parteneri.
g. Responsabili: prof. Melinte Louisa, prof. Florea Lucica, prof. Pavel Aurelia, prof. Dună Teodora
h. Beneficiari: elevii implicați în proiect
a. Activitatea nr. 3
b. Titlul activităţii: ABC-ul meu. Doresc să muncesc!
c. Data: 25.01.2022
d. Locul desfăşurării: sala de clasă
e. Participanţi: elevii claselor a VII-a A și a VII-a B (Școala Gimnazială nr.1, Slobozia Conachi), elevii clasei a VII-a (Școala Profesională ”Emil Drăgan”, Grădiștea)
f. Descrierea activităţii:
- Ai fost angajat de către Compania pentru Lecţii Creative pentru a ilustra un poster care să-i ajute pe copii să înveţe ABC-darul. Printr-o fericită coincidenţă, prenumele tău este subiectul posterului. Mai întâi, scrie-ţi numele vertical în partea din stânga jos a paginii.
Apoi, găseşte câte un cuvânt care să înceapă cu fiecare literă din numele tău. Cuvântul trebuie să spună ceva despre tine. Apoi, după ce ai scris cuvintele, desenează o imagine care să le reprezinte pe fiecare. După ce ai terminat lipeşte posterul pe perete.
- Individual, fiecare elev va face o listă cu trei profesii/meserii preferate. Apoi, pentru fiecare din acestea, vor fi găsite trei motive pentru care ar practica acea meserie.
Atunci când ne alegem meseria, o facem la întâmplare sau avem anumite criterii, preferinţe, dorinţe, vise? De ce credeţi că nu ne alegem toţi aceeaşi profesie? Este foarte importantă împărtăşirea experienţelor adolescent – profesor şi îmbogăţirea listei cu posibile motive pentru care cineva ar practica o anumită meserie.
g. Responsabili: prof. Melinte Louisa, prof. Pavel Aurelia, prof. Dună Teodora
h. Beneficiari: elevii implicați în proiect
a. Activitatea nr. 4
b. Titlul activităţii: Story cubes
c. Data: 22.02.2022
d. Locul desfăşurării: sala de clasă
e. Participanţi: elevii claselor a VII-a A și a VII-a B (Școala Gimnazială nr.1, Slobozia Conachi), elevii clasei a VII-a (Școala Profesională ”Emil Drăgan”, Grădiștea)
f. Descrierea activităţii:
- Story cubes stimulează comunicarea orală, folosirea vocabularului, creativitatea și spontaneitatea. Fiecare jucător aruncă cele nouă zaruri și apoi compune pas cu pas o poveste folosind cuvintele - imagini și simboluri – arătate de zaruri;
- Elevii vor fi împărțiți în grupe de câte 3. Fiecare echipă va primi câte un personaj principal (broască, papagal, maimuță). Unul dintre jucători aruncă zarurile, alege un zar cu o imagine și începe povestea cu „A fost odată…”, încadrând imaginea de pe zar într-o istorioară inventată pe moment. Următorul jucător alege un alt zar și continuă povestea și tot așa până se termină toate zarurile;
- La final fiecare echipă va mima povestea creată, iar ceilalți vor încercă să ghicească .
g. Responsabili: prof. Pavel Aurelia, prof. Florea Lucica, prof. Melinte Louisa, prof. Dună Teodora
h. Beneficiari: elevii implicați în proiect
a. Activitatea nr. 5
b. Titlul activităţii: Norul cuvintelor
c. Data: 22.03.2022
d. Locul desfăşurării: sala de clasă
e. Participanţi: elevii claselor a VII-a A și a VII-a B (Școala Gimnazială nr.1, Slobozia Conachi), elevii clasei a VII-a (Școala Profesională ”Emil Drăgan”, Grădiștea)
f. Descrierea activităţii: Pe tablă/coli de flipchart vor fi scrise 30 de cuvinte. Acestea vor desemna 15 beneficii și 15 riscuri asociate utilizării Internetului. Elevii din clasa vor fi împărțiți în 4 grupuri. Fiecare copil va identifica un beneficiu/risc îl va explica în termeni accesibili lui. Apoi va desena pe tabla/coala flipchart un soare în dreptul beneficiului identificat și explicat de el, iar în cazul riscului un nor cu picături. În permanență profesorul va ajuta elevii să definească beneficiul/riscul identificat, activitatea dorindu-se să rămână doar un joc fără vreo miză în note sau judecăți morale, toti copii avand dreptul să răspundă și să fie ascultați cu atenție. Grupa a căror componenți poate explica cele mai multe dintre noțiunile de pe tablă/foaie de flipchart va deveni câștigătoare.
BENEFICII |
RISCURI |
accesare instantanee a informației comunicare la mari distanțe resursă imensă de informație vizionare desene animate filmulețe comice jocuri educative online trimitere mesaje la doamna dirigintă/profesori aflarea adresei lui Moș Crăciun vizualizare poze cu vulcan dicționar online publicitate pentru companii televiziune on-line foarte multe glume |
implicarea în activități ilegale viruși imagini rău intenționate informații dăunătoare solicitări de ajutor false stricarea gramaticală a limbii mult timp pierdut probleme cu ochii omiterea exercițiului fizic scăderea performanțelor școlare certuri cu părinții spargerea parolei personale furt de identitate |
g. Responsabili: prof. Melinte Louisa, prof. Pavel Aurelia, prof. Dună Teodora
h. Beneficiari: elevii implicați în proiect
a. Activitatea nr. 6
b. Titlul activităţii: Primăvara în mijlocul naturii
c. Data: aprilie 2022
d. Locul desfăşurării: excursie la munte
e. Participanţi: elevii claselor a VII-a A și a VII-a B (Școala Gimnazială nr.1, Slobozia Conachi), elevii clasei a VII-a (Școala Profesională ”Emil Drăgan”, Grădiștea)
f. Descrierea activităţii: elevii celor două clase împreună cu d-nele diriginte vor pleca într-o excursie la munte.
g. Responsabili: prof. Melinte Louisa, prof. Florea Lucica, prof. Pavel Aurelia, prof. Dună Teodora
h. Beneficiari: elevii implicați în proiect
a. Activitatea nr. 7
b. Titlul activităţii: Vânătoare de oameni. Cuvinte care rănesc
c. Data: 24.05.2022
d. Locul desfăşurării: sala de clasă
e. Participanţi: elevii claselor a VII-a A și a VII-a B (Școala Gimnazială nr.1, Slobozia Conachi), elevii clasei a VII-a (Școala Profesională ”Emil Drăgan”, Grădiștea)
f. Descrierea activităţii:
- Le spunem copiilor că urmează să pornească într-o expediţie de „vânătoare de oameni”, pentru a afla câte ceva despre colegii lor. Fiecare copil va primi fișa cu ”Vânătoare de oameni” și va încerca să o completeze cât se poate de repede.
Are ochi căprui |
Are cel puțin un pistrui |
Îi place să se uite la filme |
Este cel mai înalt din clasă |
Are un frate și o soră |
Pictează în timpul liber |
Are un papagal |
Îi place culoarea roz |
Are ziua de naştere în aceeaşi lună cu a unui alt coleg |
Are acelaşi nume de botez cu altcineva din clasă |
Are ochi albaștri |
Îi place înghețata |
Întrebări referitoare la conţinut:
1) Ce aţi învăţat despre ceilalţi din clasă? Daţi exemple.
2) Ar putea numele fiecăruia să fie trecut în fiecare cadran de pe fișă? De ce? De ce nu?
3) Ce ne spune această activitate despre colegii de clasă?
4) Credeţi că este un lucru bun faptul că oamenii sunt diferiţi? De ce? De ce nu?
Întrebări de personalizare:
1) Prin ce te asemeni sau te deosebeşti tu de altcineva din această clasă? Dă exemple.
2) Ce părere ai despre faptul că te asemeni sau eşti diferit de ceilalţi?
Problema care trebuie accentuată în timpul discuţiei este faptul că fiecare este unic şi că, deşi sunt multe lucruri pe care le avem în comun cu alţi oameni, există şi lucruri prin care ne deosebim de aceştia. Trebuie să ajutăm copiii să înţeleagă că a fi diferit nu ne face mai buni sau mai răi, ci doar unici.
- Fiecare elev primește câte un post-it. Solicităm fiecărui elev să scrie comentariile abuzive și nepoliticoase sau poreclele ofensatoare pe care le-au auzit despre alți elevi pe post-it-uri (fără a indica nume). Punem banda adezivă pe podea în clasă, marcând următoarea grilă-scară:
Tachinare/glume ușoare Glumă umilitoare Insultă dureroasă Insultă foarte dureroasă
Cerem elevilor să lipească foile lor pe scară, luând în considerare cel mai adecvat loc după părerea lor. Le solicităm să nu vorbească unul cu altul și să nu comenteze foile în timp ce fac acest lucru.
Îi lăsăm pe toți să se uite mai bine la scară. De obicei sunt cuvinte care se repetă, de obicei plasate în poziții diferite pe scară de diferiți elevi.
DE REFLECTAT! Atunci când toți elevii s-au așezat la loc, îi întrebăm ce au observat la scară, în timp ce ghidăm analiza lor și discuția cu următoarele întrebări:
1. Ați văzut anumite cuvinte în mai multe locuri pe scară?
2. De ce credeți că unii dintre voi au decis că un anumit cuvânt este mai puțin/nu este ofensator, în timp ce alții îl consideră dureros sau umilitor?
3. Contează modul în care cuvântul a fost utilizat sau de către cine?
4. De ce folosesc oamenii astfel de cuvinte?
5. A provoca durere altora folosind astfel de cuvinte este o formă de bullying sau nu? De ce?
6. Îi întrebăm pe toți dacă pot vedea vreo similitudine între cuvintele de pe foi. Există, spre exemplu, cuvinte legate de aspectul fizic, abilitățile mentale, etnie, sex, etc.
7. Există cuvinte care sunt folosite doar pentru fete și alte cuvinte doar pentru băieți?
8. În care grup sau temă se află cele mai ofensatoare cuvinte?
9. Ce categorie/temă a primit cele mai multe foi? Cum explicați acest lucru?
g. Responsabili: prof. Melinte Louisa, prof. Pavel Aurelia, prof. Dună Teodora
h. Beneficiari: elevii implicați în proiect
D.7. Prezentaţi modalităţile de monitorizare şi de evaluare ale proiectului:
- Observarea directă;
- Afișe;
- Fișe de lucru;
- Chestionare;
- Album foto însoţit de impresii ale elevilor.