PREDAREA LIMBILOR STRĂINE- ÎNTRE TRECUT ȘI VIITOR
În zori de an nou, într-o binecuvântată zi de Bobotează, împreună cu doamna profesoară Ciurescu Adriana, m-am îndreptat cu optimism către o țară care mă fascinase de pe vremea când studiam la facultate: Irlanda. Așteptările erau mari, titlul cursului de formare la care urma să particip fiind incitant ”Teaching Languages Through Local Tales, Stories and Myths” (“Predarea limbilor prin povestiri și mituri”). Oportunitatea participării a venit în cadrul Acreditării Erasmus a Școlii Gimnaziale nr. 1 comuna Slobozia Conachi, ca mobilitate planificată in activitățile proiectului Impact starts with (an) I-Innovation. Inclusion. Inspiration , cu nr. de referință 2023-1-RO01-KA121-SCH-000132616.
Derulat în perioada 8-13 ianuarie 2024, cursul organizat de Europass Teacher Academy la Dublin a răspuns așteptărilor mele, confirmând faptul că profesionalismul formatorului determină în mod covârșitor calitatea activității de formare. Miriam Stewart a impresionat grupa de 12 cursanți din Germania, Finlanda, Croația, Slovenia, Bulgaria, SUA și Africa de Sud prin organizarea impecabilă, structurarea inspirată a conținuturilor, atenția pentru nevoile fiecărui formabil și căldura cu care oferea sprijin și încurajare. De ce încurajare? Pentru activitățile care ne-au scos din zona de confort, mai ales, pe aceia dintre noi care nu iubim scena atât de mult!Și au fost multe astfel de momente, dar au dat o stare de bine neașteptată, prin îmbinarea subtilă a dramatizării cu sarcini care provocau răspunsuri creative, originale.
Ceea ce am apreciat la acest formator a fost permanenta provocare a discuțiilor, a reflecției individuale și în grupuri, mereu altele, asupra metodelor prezentate, încurajând completări, variații și adaptări ale acestora. Nicio activitate nu a scăpat de acest filtru reflexiv, dând o valoare mai mare fiecărei interacțiuni pe teme pedagogice. De asemenea, a creionat zilnic tabloul de bord al întâlnirilor, a asociat obiective clare fiecărei sarcini și a generat subiecte de dezbateri, de schimburi de practice, dar și colaborări provocatoare.Materialele suport au fost alese din folclorul irlandez, de unde ne-a făcut cunoștință cu zâne, zeițe, spiriduși.
Fiecare cursant a mărturisit în prezentarea broșurii de feedback aspectele pozitive obținute prin participarea la acest curs. Dincolo de dezvoltarea competențelor lingvistice, am descoperit aspecte de cultură irlandeză și câte un element definitoriu din folclorul sau cultura țării fiecărui cursant. Am ales, împreună cu colega mea, prof. Adriana Ciurescu, să prezentăm, interactiv, cu sprijinul auditoriului, legenda Meșterului Manole. La rându-ne, am aflat despre Kalevala, Loreley sau cerbul cu coarne de aur.
Am descoperit aplicații pentru activitatea profesorului și a elevilor, precum ChatterPix sau Twee. Pe altele, cunoscute deja, le-am exploatat diferit și în mod creativ.
Creativitatea a fost permanent provocată, atât la nivel individual, cât și în grupuri. Am pus în scenă finaluri imaginare ale unor povești, sau am creat poezii pornind de la descrierea unor personaje. Activitățile au avut și un puternic aspect ludic, Miriam sublinind neîncetat că starea de bine în clasă potențează implicarea și performanța fiecărui elev. Am conceput câte un plan de lecție utilizând tehnicile descoperite și apoi am făcut schimb în grupuri. Am utilizat povestirea simultană, soundscape (se redau sunetele dintr-o poveste), role-on-the-wall (descriere de personaj), stroll and thought (creare de poveste in dinamică, prin contribuția grupului), Văd, Cred, Mă întreb, gigsaw puzzle. Ca notă de modernitate și în acord cu interesele elevilor, am creat profile de rețele sociale ale unor personaje mitologice.
Mai remarc faptul că am continuat să descoperim cultura irlandeză și în afara sălii de curs, vizitând in timpul liber impresionanta librărie din Dublin, cu a sa surprinzătoare expoziție despre The Book of Kells (Cartea din Kells), a cărei poveste poate deveni suport pentru dezvoltare de competențe. Galeria Națională din Dublin a prilejuit captarea de fotografii ale unor opere potrivite pentru a genera povești și dramatizări, așa cum le-au utilizat in curs formatoarea noastră. Nu în ultimul rând, am aflat despre trecutul zbuciumat al irlandezilor, in Muzeul Epic- o incursiune în istoria migrației irlandeze.
Două alte evenimente culturale reușite au fost Târgul Gastronomic European, unde delicii culinare din toată Europa ne-au încântat papilele gustative și Seara de Dans Irlandez, unde am învățat, prin grija unui inimos instructor, 5 dansuri irlandeze.
Ce nu am cuprins în cuvinte e bucuria participării la un curs cu adevărat reușit, complex, valoros și memorabil. Mă întorc cu experiențe culturale, metode interesante, cunoștințe noi, contacte profesionale. Inchei spunând că intuiția din prima zi, care m-a făcut să anticipez calitatea mobilității, nu m-a înșelat, și Marele Panda din cunoscuta poveste a avut dreptate, prețuind, inainte de destinație sau călătorie, compania. Impreună cu Adriana, colega mea, formatoarea Miriam Stewart și colegii străini am fost o “orchestra” experimentată, creativă, dinamică și caldă, pe care Miriam a felicitat-o cu sinceritate pentru interacțiunea exemplară.
DIRECTOR,
PROF. FLOREA LUCICA
DISCLAIMER
„Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale ANPCDEFP. Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi considerate răspunzătoare pentru acestea”.
Notă. Fotografiile au fost realizate cu respectarea GDPR.