• scoala-slobozia-conachi14.jpg
  • scoala-slobozia-conachi17.jpg
  • scoala-slobozia-conachi7.jpg
  • scoala-slobozia-conachi1.jpg
  • scoala-slobozia-conachi13.jpg
  • scoala-slobozia-conachi2.jpeg
  • scoala-slobozia-conachi16.jpg
  • scoala-slobozia-conachi10.jpeg
  • scoala-slobozia-conachi6.jpeg

Mesaj pentru elevi, din partea Consiliului Național al Elevilor

Sistemul de învățământ românesc se lovește de diverse probleme, de la dotarea deficitară, relația dificilă între profesor și elev, materia neactualizată la cerințele actuale, manualele vechi, la faptul că opinia elevului nu este valorificată în actul educațional. Un punct de temelie pentru remedierea problemelor din sistem este finanțarea educației. În ciuda acestui fapt, la nivel național, educația nu primește destulă finanțare (elevii, studenții, profesorii, ONG-urile și experții în educație cerând 6% din PIB pentru educație de mulți ani) dar și banii primiți prin bugetele școlilor sunt insuficienți și folosiți, uneori, în mod ineficient. Finanțarea sistemului de învățământ se face atât prin banii veniți de la bugetul de stat (național), cât și prin bugetele locale, luându-se în calcul elevul (conform art. 104-111 din Legea Educației Naționale), împreună cu alți parametri ai nevoilor de finanțare a școlilor.

Faptul că în calcularea finanțării se pornește de la elev, ne oferă un alt argument pentru care școala ar trebui să își orienteze acțiunile ținând cont de interesul elevului. Un sondaj al Consiliului Național al Elevilor demonstrează faptul că sub 10% din școlile din România iau în calcul opinia elevului în momentul în care definitivează execuția bugetului și planul de acțiuni, în momentul în care primesc banii pentru investiții în școală. Această lipsă de consultare înseamnă, în opinia noastră, că școala nu este conectată la dorințele și propunerile celor ce compun majoritatea comunității școlare și celor care se lovesc direct de problemele din sistem în cel mai acut mod, anume elevii. Faptul că am câștigat un reprezentant care să susțină interesele elevilor în cadrul Consiliului de Administrație al școlii, care este prezent și în momentul deciderii fondului pentru achiziții școlare și natura acestora, poate fi un punct de plecare pentru o mai bună orientare a deciziilor școlii.

Este necesară o comunicare activă între elevi și reprezentantul lor, care să le ducă propunerile și să le reprezinte interesele în structura decizională a școlii. Până în prezent, ca problemă ridicată de către membrii din consiliile școlare ale elevilor, s-a identificat faptul că, într-un număr mare de școli, investițiile sunt direcționate către domenii ce nu au nevoie neapărată de consolidare (prioritizânduse, de exemplu, scările profesorilor, cancelaria, mobilierul direcțiunii), neglijându-se astfel probleme reale ce trebuie soluționate pentru ca școlile să atingă standardele de calitate recomandate (săli de clasă, dotări pentru copiii cu dizabilități, biblioteca școlară, laboratoarele).

În condițiile în care atât finanțarea de bază, cât si cea complementară se asigură din fonduri publice, am solicitat afișarea bugetului la avizierul școlii pentru a fi accesibil tuturor actorilor implicați în actul educațional. Nu uitați, fiecare dintre voi aveți dreptul să cunoașteți bugetul școlii, modul în care a fost, este sau va fi investit în școală și să solicitați acordarea de fonduri pentru problemele și proiectele voastre (Legea 544/2001 privind liberul acces la informații de interes public, precum și faptul că unul din principiile care stau la baza sistemului de învățământ este acela al transparenței, conform art. 3 din Legea Educației Naționale)!

Solicităm direcționarea unui procent mai mare din bugetul școlii către dotarea laboratoarelor destinate orelor practice, multe dintre acestea fiind lipsite de aparatura și materia primă absolut necesare pentru efectuarea unor experimente, chiar și dintre cele mai simple.

De asemenea, suntem de părere că proiectele și inițiativele elevilor merită o mai mare atenție și susținere din partea decidenților școlii (aici putându-ne referi la Legea Tinerilor nr. 350/2006, precum și la art. 105 din Legea Educației Naționale). Așadar, este necesară alocarea, de către instituția de învățământ, a unei proporții din bugetul școlii pentru sprijinirea acțiunilor de tineret, demersurile de acest gen sporind spiritul antreprenorial în rândul elevilor și promovând cetățenia activă.

Cel mai important este să știți că educația se face pentru voi, că aveți dreptul să fiți consultați și să cunoașteți cum sunt investiți banii în școală, că de anul acesta aveți un elev care vă reprezintă în Consiliul de Administrație atunci când se decide bugetul și că aveți tot interesul legitim să propuneți proiecte, activități, să ridicați problemele cu care vă confruntați în școală, iar conducerea școlii trebuie să acorde prioritate dezideratelor voastre!

Horia Șerban Onița, Președinte Consiliul Național al Elevilor (CNE) consiliulelevilor.ro

Link Sursa document